Bromo - Ijen, Percutian Atas Awan (Post Bergambar)

Assalamualaikum,



Eceh! Atas awan kau! Tapi betul weh, aku memang pi bercuti atas awan. Korang tak percaya kan? Tengok la atas tu, tengok la :P Kalau sesiapa tak tahu di mana letaknya Bromo ni, Gunung Bromo ni terletak di Surabaya. Misi percutian kami kali ni nak panjat gunung berapi di Indonesia. Giteww!

Sedikit fakta pasal Gunung Bromo & Kawah Gunung Ijen ni. 

Gunung Bromo berasal daripada bahasa Sanskrit/bahasa Jawa; Brahma, salah satu Dewa Utama Hindu. Merupakan gunung berapi yang masih aktif dan paling terkenal sebagai kawasan pelancongan di Jawa Timur. Bromo berketinggian 2,329 meter di atas permukaan laut dalam empat wilayah iaitu Kabupaten Probolinggo, Pasuruan, Lumajang dan Kabupaten Malang - Sumber Wikipedia.



Gunung Ijen merupakan sebuah gunung berapi aktif yang terletak di antara Kabupaten Banyuwangi dan Kabupaten Bondowoso, Jawa Timur, Indonesia. Gunung Ijen meletus kali terakhir pada tahun 1999. Salah satu fenomena alam yang paling terkenal dari Gunung Ijen adalah kawah yang terletak di puncaknya - Sumber Wikipedia


Dikit hal jika anda bercadang mau berkunjung ke Bromo. Waduh, udah ngomong Indonesia ni, bikin kangen aja sama Bromo. 
1. Perjalanan dari Surabaya - Bromo mengambil masa selama 3 jam.
2. Perjalanan dari Bromo - Ijen mengambil masa selama 6 - 7 jam.
3. Tak sesuai untuk newly wed yang nak honeymoon.
4. Tak sesuai bawak anak-anak kecil
5. Tak sesuai untuk mereka yang tak sukakan long distance journey :P
6. Tak tidur 2 hari adalah normal. 
7. Pendakian bermula jam 1 pagi dan 3 pagi.
8. Waktu di Surabaya awal 1 jam dari waktu Malaysia.
9. Suhu di Bromo pada bulan Ogos boleh mencecah negative degree celcius. 
10. Tiada WiFi di Bromo. Di Ijen ada WiFi tapi sampai sudah tak dapat connect. Di Surabaya ada WiFi tapi di lobby saja. Naik ke bilik tade WiFi ye. So, kalau nak online selalu boleh beli simcard di Surabaya :)

BAGAIMANA NAK KE BROMO?
Ambil early flight ke Surabaya. Disarankan untuk ambil early flight sebab setibanya di Surabaya nanti, akan sambung lagi perjalanan dari Surabaya ke Bromo selama 3 jam. Fyi, pendakian ke Gunung Bromo bermula jam 3 pagi selepas hari ketibaan. So, kalau sampai Bromo pukul 6 petang, boleh tidur dan rehat sebelum mendaki jam 3 pagi tu. Macam kami dah la sampai pukul 5 pagi, tak dapat nak tengok sunrise. Sampai homestay terus solat dan siap-siap nak panjat Gunung Bromo T_T 

AKTIVITI DI GUNUNG BROMO
Pukul 3 pagi tour guide akan ambil di homestay. Kenderaan yang digunakan untuk ke Gunung Bromo pakai jeep saja. Setibanya di Gunung Bromo, tour guide akan drop kau kat kaki gunung. Alhamdulillah, kami datang pada hari pertama Gunung Bromo dibuka untuk tourist dan penduduk selepas 3 bulan ditutup kerana eruption. Dari parkir, kau nak jalan kaki pun boleh, nak naik kuda pun boleh. Naik kuda pergi dan balik dari gunung kos dalam 150 ripu rupiah, lebih kurang RM50. Kami naik kuda sebab nak merasa naik kuda. Tak menyesal weh! Jauh jugak nak menapak ke gunung tu. Panjat Gunung Bromo guna tangga je, tapi semput jugak. Nasib baik sejuk, angin menepuk lembut pipiku. Giteww! Disarankan pakai sweater dan kasut sukan. 





Lepas dah puas bergambar,  kami ke Bukit Teletubbies. Boleh ambil gambar puas-puas. Cantik sangat, macam kat New Zealand. Kat sini pun aktiviti free and easy. Kuda pun ada untuk disewa. Kami jalan kaki di kawasan sekitar saja. Spend masa tak lama pun di Bukit Savanna, dalam 30 minit aje.

Lepas tu, Mas Alim bawa kami ke Pasir Berbisik. Pasir Berbisik ni warna hitam. Macam dalam cite Dilwale tu. Seronok kat sini, boleh bergambar dengan jeep, boleh lari sana sini, boleh lompat, awan lalu belakang kau, kau lalu tepi awan. Kahkahkah. Time ni tour guide la jadi mangsa untuk jadi photographer kami. Mihmih.



Homestay di Bromo : Tuala atau peralatan mandi tidak disediakan. So, sila bawak tuala dan perkakas mandi masing-masing ye! Makanan akan dihantar ke bilik lepas kau balik liburan dari Gunung Bromo. Mandi cepat-cepat dan rehat. Dalam masa 2 jam gitu, Mas Adi datang jemput kami. Kelam kabut kami bersiap! Nggak puas tidurnya! T_T


PERJALANAN KE IJEN
Perjalanan dari Bromo ke Ijen lebih kurang 6 hingga 7 jam. Pakai pakaian yang selesa dan ready untuk tidur. Kalau jalan jauh aku memang tak boleh tidur, so aku temankan supir aku drive, bagi makanan, borak-borak, sweet tak? :P Kami selamat sampai di Catimor Homestay pukul 8 malam. Time ni badan dah lunyai, penat, mengantuk. Pukul 9 mlm kami dah tidur sebab pukul 12 mlm kena bangun, nak bersiap-siap panjat Kawah Gunung Ijen.

Catimor Homestay



TREKKING DI KAWAH GUNUNG IJEN
Trekking bermula jam 1 pagi. Disarankan pakai sweater, bawak glove dan gogle kalau ada. Bawak air manis dan bekalan makanan sikit. Tour guide akan bagi lampu. Trekking di Gunung Ijen sangat tough sebab udara sejuk dan berangin. Trek naik ke Gunung Ijen tade la susah sangat tapi memenatkan sebab udara tiba-tiba jadi nipis sampai kau tak boleh nak bernafas sangat. Trekking di Gunung Ijen ambil masa lebih kurang 6 jam, turun dan naik. Selalu dengar arahan tour guide sebab lereng gunung banyak yang curam. 
Lebih kurang 3.00 am. Time ni dah penat sangat, sejuk lagi.
Bila dan sampai puncak gunung, kitorang kena turun ke kawah gunung berapi. Trek nak turun ke kawah gunung berapi sangat berbahaya kerana berbatu sahaja. Dah la time tu gelap gelita. Watch your step. Korang ni mesti dah teruja sangat kan? Sabar tau! :P Sebelum turun ke kawah, tour guide kami sediakan topeng pernafasan. Kalau tour guide tak sediakan topeng, boleh guna handkerchief. Boleh je tanak pakai tapi kat bawah nanti, kalau kau menggelupur lemas terhidu sulfur dioxide, jangan salahkan aku pulak :P Disarankan pakai gogle sebab asap sulfur dioxide memedihkan mata.

Time gelap-gelap ni boleh tengok Blue Fire. Ni yang istimewanya Gunung Ijen ni. Blue Fire ni ada 2 je dalam dunia ni. 1 di Iceland, 1 lagi di Indonesia. Waktu paling bagus nak tengok Blue Fire adalah pada bulan July. Kalau dah cerah terang benderang biasanya dah tak nampak Blue Fire ni.


Oh ya, kami solat dalam kawah ni je. Cari tempat lapang sket. Memang sakit kepala lutut kau sebab berbatu-batu tapi kena solat jugak kan. Lepas solat, kami stay di dalam kawah sampai pagi. Subhanallah, bila tengok keadaan sekeliling pagi tu, rasa macam tak percaya kau dah sampai situ. Aku nak cakap tahap keindahan Gunung Ijen ni pun tak boleh nak digambarkan dengan kata-kata. Malamnye kau jalan je tak nampak apa-apa. Bila dah terang benderang macam ni baru la terketor kepala lutut kau. Teruja satu hal, gayat pun ye jugak. 


Air kawah ni panas jugak. Kami sentuh yang ada dicelahan batu saja. Tak boleh sentuh dalam kolam kawah yang warna biru tu. 

Dalam kawah tu kau boleh tengok aktiviti sulfur mining, gagah perkasa pakcik-pakcik ni angkat sulfur macam badang. Pakcik-pakcik  ni ada yang dah bekerja dari 1975 lagi. Memang ni je keje dia. Salute pakcik-pakcik ni!
***************************************************************************** 
Lepas turun dari gunung, kami pulang semula ke homestay pukul 9 pagi, lunch dan rehat. Lebih kurang pukul 11 pagi kami check out dan siap-siap ke Surabaya. Perjalanan dari Ijen ke Surabaya juga ambil masa 6 - 7 jam. Penat memang penat tapi berbaloi sangat-sangat.

Di Surabaya kami stay 1 malam di Hotel Tanjung Emas. Di hotel ni baru boleh tidur puas-puas. Tu pun tak leh tido sangat sebab badan kau dah sakit-sakit. Waaaa! 

Esoknya tour guide kami bawa jalan-jalan sekitar Surabaya, boleh shopping sikit-sikit, pi lunch pastu terus ke airport. 


Kos trip kami kali ni lebih kurang RM1,000.00/pax (flight ticket, pakej 4 hari 3 malam including makan, airport transfer, entrance fee dan shopping). Kalau yang sukakan extreme sport, boleh amik pakej water rafting. Kami tak ambil sebab takut bangat. Dalam trip kali ni juga kami tak dapat masuk Madakaripura Waterfall sebab ada accident kat waterfall tu. Mungkin lain kali aja. Kalau nak stay lama sket, boleh sambung trip ke Malang. Ada ladang epal, safari, muzium. Best jugak.

Madakaripura Waterfall



Last but not least, terima kasih kepada Bang Didik, Bang Alim dan Bang Adi sebab telah menyempurnakan trip kami kali ni. Memang best depa ni. Dah la sebaya aku je. Boleh buat geng pulak. Kalau dah terasa teruja nak pi Bromo, boleh contact Bang Didik. Fast response, harga sangat berpatutan. 

Laman web : www.edelweissiaecotour.com

Adios and selamat bercuti!





Comments

  1. cun-cun la uols..hehehe. Saya mampu tengok jer gambar orang ke Bromo ni..maybe xpergi kut....hahaha.

    ReplyDelete
  2. Zila, tape. One day nanti pegi la! :)

    ReplyDelete
  3. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  4. Wslm :) Utk pakej kami amik ni 1,750,000 rupiah. Lebih kurang RM550. Kalau amik pakej water rafting lain sket harganya. Tour guide pun sgt professional. Best sgt!

    ReplyDelete
  5. Waaaa murah jugak. 4 hari 3 malam eh? Saya plan nak pegi Bromo + ijen + madakaripura nanti. :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yup! 4h3m! Pi laaa! Tak rugi sebab scenery lawa sgt! :)

      Delete
  6. Nak pergi la...nak contact Sapa eerk?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Boleh contact Bang Didik (+62 812-4917-9089) Nak pi Semeru dengan Didik pun boleh :) Whatsapp je dia. Fast reply!

      Delete
  7. assalamualaikum.brapa ye total cost habis pergi sna (include mkn,pakej,flight,etc & blaa3.ahahah)?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumussalam. Total cost per pax lebih kurang RM1,000 :)

      Delete
  8. Salam ...
    pakej perkhidmatan 4d3n Bandar Bandung (Hotel & pengangkutan) ... Murah Sampai pengsan ....

    Butiran Perjalanan

    Hari 1
    > Airport bandung
    > Pasar Baru Membeli belah
    > Studio Trans
    > TokoTiga (Branded Jeans)
    > Factory outlet
    > Makan malam

    Hari 2
    > Gunung Tangkuban Perahu
    > Grafika Cikole
    > Petik Strawberry
    >Luwak caffe
    > Naik kuda deranch
    > Floating market
    > Farhm House
    > Dusun Bambu{Cadangan}
    > Daun Kampung {Cadangan}
    > Rumah mode
    > Cihampelas Jeans Pusat
    > Paris van java
    > Makan malam

    Hari 3
    > Kawah putih
    > Valley Hot Spring
    > Kulit Cibaduyut kawasan jalan
    > Afrika Asia
    > Tebing keraton (Cadangan)
    > Kartika sari
    > Makan malam

    Hari 4
    > Keluar Hotel bandung
    > Airport Bandung

    syarat dan Syarat

    * Jumlah harga Seorang Adalah
    Rm 395/orang jika 2 orang
    Rm 330/orang jika 3 orang
    Rm 285/orang jika 4 orang
    Rm 250/orang jika 5 orang
    Rm 235/orang jika 6 orang

    -1 Bilik muat 2 orang tidak di join sehingga Selesa Sangat, semasa 4hari 3malam.
    -Termasuk sarapan pagi bufet.

    Hotel Bandar bandung Adalah

    #Hotel Setara 3 Star #

    -Citra Dream


    > Tidak termasuk makan tengah hari dan makan malam

    > Tidak termasuk kos tiket lawatan per kereta atau perorang di Tempat lawatan dengan itenary.

    Sila Tuan / Puan memutuskan Tempat lawatan boleh Ikut tentatif Program yang Sudah di sediakan ATAU Ikut rancangan Sendiri.

    Untuk Perkhidmatan Kami Janji akan berikan PERKHIDMATAN yang tiptop,Baik,Ramah & bahasa berbudi.

    Syarikat Kami 100% pemandunya muslim Dan tidak payah Risau Mencari Tempat Makan Yang sedap Dan pastinya halal.

    Joom Tempah Sekarang dan dapatkan harga istimewa Dari Syarikat Kami.
    InsyaAlloh amanah dan barokah.

    Call / WhatsApp :
    +628 12 2121 567


    mytripbandoeng@gmail.com
    mytripbandoeng@yahoo.com

    www.sewakeretamurahbandung.com

    FB: MyTrip Bandoeng

    Semoga maklumat Yang Saya berikan memudahkan urusan anda untuk bercuti ke bandung.
    Terima kasih.
    Wassalam ... wr..wb.

    ReplyDelete
  9. Salam ...
    pakej perkhidmatan 4d3n Bandar Bandung (Hotel & pengangkutan) ... Murah Sampai pengsan ....

    Butiran Perjalanan

    Hari 1
    > Airport bandung
    > Pasar Baru Membeli belah
    > Studio Trans
    > TokoTiga (Branded Jeans)
    > Factory outlet
    > Makan malam

    Hari 2
    > Gunung Tangkuban Perahu
    > Grafika Cikole
    > Petik Strawberry
    >Luwak caffe
    > Naik kuda deranch
    > Floating market
    > Farhm House
    > Dusun Bambu{Cadangan}
    > Daun Kampung {Cadangan}
    > Rumah mode
    > Cihampelas Jeans Pusat
    > Paris van java
    > Makan malam

    Hari 3
    > Kawah putih
    > Valley Hot Spring
    > Kulit Cibaduyut kawasan jalan
    > Afrika Asia
    > Tebing keraton (Cadangan)
    > Kartika sari
    > Makan malam

    Hari 4
    > Keluar Hotel bandung
    > Airport Bandung

    syarat dan Syarat

    * Jumlah harga Seorang Adalah
    Rm 395/orang jika 2 orang
    Rm 330/orang jika 3 orang
    Rm 285/orang jika 4 orang
    Rm 250/orang jika 5 orang
    Rm 235/orang jika 6 orang

    -1 Bilik muat 2 orang tidak di join sehingga Selesa Sangat, semasa 4hari 3malam.
    -Termasuk sarapan pagi bufet.

    Hotel Bandar bandung Adalah

    #Hotel Setara 3 Star #

    -Citra Dream


    > Tidak termasuk makan tengah hari dan makan malam

    > Tidak termasuk kos tiket lawatan per kereta atau perorang di Tempat lawatan dengan itenary.

    Sila Tuan / Puan memutuskan Tempat lawatan boleh Ikut tentatif Program yang Sudah di sediakan ATAU Ikut rancangan Sendiri.

    Untuk Perkhidmatan Kami Janji akan berikan PERKHIDMATAN yang tiptop,Baik,Ramah & bahasa berbudi.

    Syarikat Kami 100% pemandunya muslim Dan tidak payah Risau Mencari Tempat Makan Yang sedap Dan pastinya halal.

    Joom Tempah Sekarang dan dapatkan harga istimewa Dari Syarikat Kami.
    InsyaAlloh amanah dan barokah.

    Call / WhatsApp :
    +628 12 2121 567


    mytripbandoeng@gmail.com
    mytripbandoeng@yahoo.com

    www.sewakeretamurahbandung.com

    FB: MyTrip Bandoeng

    Semoga maklumat Yang Saya berikan memudahkan urusan anda untuk bercuti ke bandung.
    Terima kasih.
    Wassalam ... wr..wb.

    ReplyDelete
  10. Salam miss, Bang Didik tu travel agent? saya bercadang nak pergi ke Bromo,Malang Surabaya.. tempat stay cari sendiri..cuma cari kereta+driver je.. agak2 Bang Didik tu boleh ke bawak?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wslm Mila. Sy tak pasti sbb sy amik pakej dia ;) Full on ground package. Boleh tanya jugak sbb dia ada staff lain keje under dia. Heee.

      Delete
    2. Saya ada contact sorg ni Pranato Didik, yang ni ke? pakej dia 2juta rupiah seorang. betul? awak ada detail itinerary? maaf menyusahkan awak..

      Delete
    3. Yep betul tu. 2 juta rupiah tu rasanya yang termasuk rafting. Itinerary Didik akan buat utk awk depends brp hari awk travel ke sana :)

      Delete
  11. Salam sis..boleh bagi contact number tour agent tu tak?

    ReplyDelete
  12. Wslm Azrul. Here you go! :)
    Didik - +62 812 49179089 @ +62 812 3417768

    ReplyDelete
  13. nk tanya skit sis abng didik ni akan ambil kita di airport or mcm mne

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yep. Dia akan amik dr airport. Hantar pun sama :)

      Delete
  14. klu xtermasuk flight byr brapa ye

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau tak silap sy dalam RM500++ pakej yg dia bagi ni :)

      Delete
  15. Terbaik la korang dah la cun..pastu info yang diberi pulak memang senang nak faham..apapun keep calm and go travel..hehe..tq atas perkongsian :)

    ReplyDelete
  16. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  17. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  18. Article bagus ni Cik. Trima kasih dah melawat ke Indonesia.
    Genk yg belom ke Lombok, jom cadangkan masa utk nikmati pulau syurga. Kata orang, jangan ke Lombok, nanti nggak mahu balik pulang.. heheè
    WA: +62-878-6000-1036
    Email: info.lombokfun@gmail.com

    LOMBOK FUN TRAVEL
    Professional & Terpercaya

    ReplyDelete
  19. BOLEH TAK NAK TAU NI GUNA TOUR GUIDE MANE ? OR ADA CONTACT KE

    ReplyDelete
    Replies
    1. Link laman web tour guide ada dlm post :) Boleh contact Bang Didik (+62 812-4917-9089) Nak pi Semeru dengan Didik pun boleh :) Whatsapp je dia. Fast reply!

      Delete
  20. salam,nak tanya.akak semua backpack ke guna travel agent? atau akak amek tour guide je?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wslm Aishah. Kami amik tour guide (boleh refer link laman web dlm post) kat atas. Full on ground package :)

      Delete
  21. Salam sejahtera Tuan / Puan, Sebelum itu ingin memohon maaf kerana membuat promosi disini...
    Semoga Tuan/Puan senantiasa diberikan kesihatan yang baik dan dimurahkan rezki(Amiin). Buat Tuan/Puan yang sudah merancang bercuti ke Bandung/Jakarta dan memerlukan kereta beserta pemandu bolehlah hubungi kami :

    WhatsApp : +6282214441280
    Call : +6282214441280
    Call : +6282282222896
    Email : Dhanibandung@yahoo.com
    Blog : Melancongdibandung.blogspot.com(Dhani Tour Bandung)
    Website : www.paketpelanconganbandung.com dan www.dhanitourbandung.com

    Kami sangat mengutamakan kepuasan tetamu dan dijamin harga yang sangat berpatutan...Insya Alloh kami memberikan service yang terbaik dan layanan taraf 5 bintang...

    KAMI PUN MENYEDIAKAN PAKET BERUPA TRANSPORT DAN HOTEL

    Semoga inform dari saya dapat memudahkan urusan bercuti Tuan/Puan untuk ke Bandung.
    Nb : Yang lebih mahal itu banyak, yang lebih murah pun ada tapi kami janjikan yang terbaik dari Dhani Tour Bandung... (Insya Allah) Jom mari melancong di Bandung murah sahaja... Wassalam dan Terima Kasih...

    JOM MELANCONG INDONESIA…
    CITY TOUR BANDUNG DAN CITY TOUR JAKARTA

    ReplyDelete
  22. Greeting traveler

    Jom cuti2 Bandung,
    284 RM/ kepala
    4 Hari 3 Malam
    Murah tapi tak murahan..
    harga budget service 5 star...
    Nak pegi mana mana oun boleh, no rule, asal customer senang 😉

    sudah masuk sekali
    ✅ Hotel 3 star berhampiran cihampelas shoping mall
    ✅ Bilik deluxe, satu bilik untuk 2 orang
    ✅ Tea maker dalam bilik
    ✅ Makan pagi
    ✅ Airport transfer
    ✅ Transport untuk tour 4 hari
    ✅ Supir yang ramah dan berpatutan
    ✅ Minyak
    ✅ Tol
    ✅ Parking
    ✅ Kereta with good aircon

    Minat segera whatsapp admin yaa..
    10 orang pertama dapat percuma :
    ✅ bags Louis vuiton
    ✅ free indonesian sim card 1 pack


    whatsapp admin jangan lupa
    +6285318490001
    email : primeratrans@gmail.com
    facebook : Primera Trans Bandung

    ReplyDelete
  23. Asallamualikum
    Perkenalkan saya agoez koliciz driver dari BogalakonTour Bandunh
    Kami hadir menyediakan perkhidmatan Sewa Kereta Murah Di Bandung yang bepatutan dan murah.
    IDR 400.000/hari ( no extra charge )
    Include : minyak, parking fee, tol, driver, driver meal and kereta
    Exclude : entrance fee ke tempat-tempat pelancongan untuk persons & kereta.
    Kami juga menyediakan perkhidmatan Jakarta - Bogor - Bandung

    Ingin melancong dengan pakej murah? Kami berikan anda jawapanya.
    Only RM 220/pax 4day3night
    Transport dan hotel
    Pakej Pelancongan & Pakej Percutian Murah Kat Bandung dijamin murah dan memuaskan!

    More info
    Telefone/WhatsApp : +62 81222300871
    call/wa : +62 87888800871
    aguskolicis@gmail.com
    bogalakontour@gmail.com
    bogalakontour@yahoo.com

    www.bogalakontour.com
    www.sewakeretamurahbandung.com

    Semoga inform dari saya dapat memudahkan urusan bercuti Tuan/Puan untuk ke Bandung.
    kami bagi bukti bukan janji dari Bogalakon Tour Bandung... (Insya Allah)... Wassalam dan Terima Kasih...

    ReplyDelete
  24. Assalamu'alaikum mohon maaf izin promosi 😊 Toyota Auto 2000 lagi ada PROMO PAKET DP MINIM nihh 😊

    🚘 AGYA      DP 16 jt an
    🚘 AVANZA DP 21 jt an
    🚘 SIENTA   DP 24 jt an
    🚘 CALYA     DP 16 jt an
    🚘 RUSH DP 26 jt an
    🚘 YARIS DP 24 jt an
    🚘 INNOVA DP 70 jt an
    🚘 FORTUNER DP 100 jt an
    🚘 HI ACE DP 100 jt an

    🚗 Terima Tukar Tambah Semua Merk Mobil dengan Harga Tinggi dan Proses Mudah

    *Proses Cepat
    *Aplikasi dijemput dirumah
    *Terima Tukar Tambah
    *Nego Sampai Jadi
    *Cukup duduk manis..

    Benefit
    Asuransi Allrisk
    Free Servis dan Sparepart 3thn
    Free Cover Jok Kualitas Premium
    Free Talang Air Ori
    Free Kaca film Bergaransi
    Free Antikarat Bersertifikat Resmi
    Free AstraWorld 5thn

    INFO PEMESANAN :
    --------- VERGA 0815 3338 0724 --------

    AYOO BURUAANN PESEENN SEKARANG JUGA MUMPUNG PROMO DP MINIM ! 💃 — At Auto 2000 SOEKARNO HATTA BANDUNG

    ReplyDelete
  25. Assalamu'alaikum mohon maaf izin promosi 😊 Toyota Auto 2000 lagi ada PROMO PAKET DP RINGAN nihh 😊

    🚘 AGYA      DP 16 jt an
    🚘 AVANZA DP 21 jt an
    🚘 SIENTA   DP 24 jt an
    🚘 CALYA     DP 16 jt an
    🚘 RUSH DP 26 jt an
    🚘 YARIS DP 24 jt an
    🚘 INNOVA DP 70 jt an
    🚘 HI ACE DP 100 jt an

    🚗 Terima Tukar Tambah Semua Merk Mobil dengan Harga Tinggi dan Proses Mudah

    *Proses Cepat
    *Aplikasi dijemput dirumah
    *Terima Tukar Tambah
    *Nego Sampai Jadi
    *Cukup duduk manis..

    Benefit
    Asuransi Allrisk
    Free Servis dan Sparepart 3thn
    Free Cover Jok Kualitas Premium
    Free Talang Air Ori
    Free Kaca film Bergaransi
    Free Antikarat Bersertifikat Resmi
    Free AstraWorld 5thn

    INFO PEMESANAN :
    --------- VERGA 0815 3338 0724 --------

    AYOO BURUAANN PESEENN SEKARANG JUGA MUMPUNG PROMO DP RINGAN ! 💃 — At Auto 2000 SOEKARNO HATTA BANDUNG

    ReplyDelete
  26. Assalamu'alaikum mohon maaf izin promosi 😊 Toyota Auto 2000 lagi ada PROMO PAKET DP RINGAN nihh 😊

    🚘 AGYA      DP 16 jt an
    🚘 AVANZA DP 21 jt an
    🚘 SIENTA   DP 24 jt an
    🚘 CALYA     DP 16 jt an
    🚘 RUSH DP 26 jt an
    🚘 YARIS DP 24 jt an
    🚘 INNOVA DP 70 jt an
    🚘 HI ACE DP 100 jt an

    🚗 Terima Tukar Tambah Semua Merk Mobil dengan Harga Tinggi dan Proses Mudah

    *Proses Cepat
    *Aplikasi dijemput dirumah
    *Terima Tukar Tambah
    *Nego Sampai Jadi
    *Cukup duduk manis..

    Benefit
    Asuransi Allrisk
    Free Servis dan Sparepart 3thn
    Free Cover Jok Kualitas Premium
    Free Talang Air Ori
    Free Kaca film Bergaransi
    Free Antikarat Bersertifikat Resmi
    Free AstraWorld 5thn

    INFO PEMESANAN :
    --------- VERGA 0815 3338 0724 --------

    AYOO BURUAANN PESEENN SEKARANG JUGA MUMPUNG PROMO DP RINGAN ! 💃 — At Auto 2000 SOEKARNO HATTA BANDUNG

    ReplyDelete
  27. Salam. Mase pergi sana bulan berapa? Kalau pergi on feb musim hujan ke tak eh kat sana :)

    ReplyDelete
  28. Salam. Mase pergi sana bulan berapa? Kalau pergi on feb musim hujan ke tak eh kat sana :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wslm Hanna. Kami pegi bulan 3 mcm tu. Should be okay kot kalau pegi bulan 2 tp kena check condition Bromo dulu takut gunung berapi tgh aktif ke. Masa kitorg pegi tu, baru 1st day bukak utk tourist. Sblm tu dorg tutup sbb gunung tu meletus.

      Delete
  29. Salam, dah contact Abg Didik, normally nk bayar die, after sampai sana ke?

    ReplyDelete
  30. Salam...nak tanya, yang Bukit Teletubbies tu nama dia apa? Memang nama Teletubbies ke? hehe.. Thanks!

    ReplyDelete
  31. Mohon maaf Tuan & Puan, kami numpang promotion
    Kami menawarkan Pakej Percutian ke Medan dan Danau Toba
    Lake Tour 04 Hari / 03 Malam MYR 380 ( 10 orang )
    Pakej kami design sangat murah dan berkualitas
    FULL SERVICES
    Hotel 3 Bintang
    Makanan Halal
    Driver humble
    Pemandu Pelancongan professional

    Sila contact Tiara Tours Indonesia
    Jln. Panglima Denai No. 76 Medan, 20227
    Licensed : 503/508.SK/IUP/BPW/MM/2011
    Tel/Fax : +6261 - 733 59 765
    Email : tiaratoursindonesia@gmail.com.
    HP / WA +6281383535091
    HP / WA +6285358982828
    HP / WA +6285762820068

    TERSEDIA LAYANAN SEWA KERETA DAN BUS PERSIARAN
    Toyota Avanza (05 orang ) MYR 155 / Hari
    Suzuki Eritga (05 orang ) MYR 155 / Hari
    Inova Reborn (05 orang ) MYR 175 / hari
    Isuzu Elf (11 orang ) MYR 235 / Hari
    Toyota Hiace (11 orang ) MYR 320 / Hari
    Medium Bus ( 27 orang ) MYR 500 / Hari

    Note :
    HARGA SEWA KERETA SUDAH TERMASUK : DRIVER AND PATROL

    ReplyDelete
  32. ASSALAMU ALLAIKUM. HORAS JOM KE MEDAN.SALAM KENAL TUAN AND PUAN .
    DISNI KAMI MENAWARKAN PAKEJ – PAKEJ MURAH KE DANAU TOBA, MEDAN, SAMOSIR ISLAND, DAN TEMPAT SHOPPING MURAH DI BANDAR MEDAN.
    Saya bersedia nak bantu Tuan and Puan untuk ikut melancong bersama
    saya.

    Contact :+6281263636746
    Whatsapp:+6281520944993
    Instagram: infotoursmedan
    Facebook :1. Eza purba
    2. pakej lawatan
    Email : infotoursmedan@gmail.com
    https://agenttoursmedan.blogspot.com/

    ReplyDelete
  33. TIP MENCARI PAKEJ MURAH DAN SEWA KERETA
    JANGAN TERGODA HARGA SEWA KERETA MURAH … !!!
    JANGAN TERGODA HARGA PAKEJ MURAH …. !!!
    JANGAN TERTIPU …. !!!

     PLEASE MAKE SURE SYARIKAT NAME AGENCY PELANCONGAN / SEWA KERETA
     PLEASE MAKE SURE ADDRESS AGENCY PELANCONGAN
     PLEASE MAKE SURE TALIAN TELEPON , FAX MAIL, CELLULAR AND WHATSAPP NUMBERS
     PLEASE ASK FOR SYARIKAT PERMIT NUMBER LICENSED NUMBER
     PLEASE ASK FOR TAX NUMBER
     PLEASE ASK FOR INSURANCE NUMBER KERETA ( KALAU SEWA KERETA SAJA )
     PLEASE CHECK AND RECHECK COMPANY ASSOCIATION
     PLEASE CHECK AND RECHECK INTO THE GEOGLE (MAP) SYARIKAT OFFICE ADDRESS
     PLEASE TYPE /WRITE INTO THE GEOLGLE COMPANY NAME , FOR INSTANT : TIARA TOURS INDONESIA

    AT LEAST BUT NOT LAST, WE WISH YOU WELCOME TO INDONESIA
    ENJOY YOUR HOLIDAY AND HAPPY TOUR

    TIARA TOURS INDONESIA
    JLN. PANGLIMA DENAI NO. 76
    MEDAN, 20227
    NORTH SUMATERA
    INDONESIA

    LICENSED : 503/508.SK/IUP/BPW/MM/2011
    TAX NO : 36 555 970 7 122 000
    TEL/FAX : +6261 - 733 59 765
    EMAIL : tiaratoursindonesia@gmail.com
    HP / WA +6281383535091
    HP / WA +6285358982828
    HP / WA +6285762820068

    http://traveltiara.blogspot.com
    http://www.tiaraasia.com

    TERSEDIA LAYANAN SEWA KERETA DAN BUS PERSIARAN :
    TOYOTA AVANZA (05 ORANG ) MYR 155 / HARI
    SUZUKI ERITGA (05 ORANG ) MYR 155 / HARI
    INOVA REBORN (05 ORANG ) MYR 175 / HARI
    ISUZU ELF (11 ORANG ) MYR 235 / HARI
    TOYOTA HIACE (11 ORANG ) MYR 320 / HARI
    MEDIUM BUS ( 27 ORANG ) MYR 500 / HARI

    ReplyDelete
  34. Open Trip Hemat ke Bromo dan sekitarnya
    Pakej jimat cuma IDR 499K /pax

    Info lengkap langsung chat:

    WhatsApp: +6289657851834 (Hendra)

    Destinasi:
    * Kawah Bromo
    * Pasir Berbisik
    * Bukit teletubies
    * Penanjakan
    * Candi Jago
    * Balai kota malang
    * Taman kuliner
    * Coban Jahe



    Include:
    * Transportasi Jeep Bromo
    * Transportasi Malang
    * Makan 3x
    * Homestay
    * Tiket Wisata
    * Tour Leader
    * Dokumentasi

    Exclude:
    * Tiket Kereta Api (IDR 240K untuk berangkat dan balik) **boleh titip dengan kita

    Itinerary :
    H1
    13.00 : Meeting point di st. Pasar Senen N cuusss st. Malang

    H2
    08.00 : Sampai di St. Malang.. sarapan..
    09.00 : On The Way Alun2 balaikota n explore
    09.30 : On The Way Candi Jago
    10.30 : Explore candi jago
    12.00 : SHOMAI
    13.00 : On The Way Coban Jahe
    13.45 : Sampai di Coban Jahe, explore
    15.30 : On The Way Homestay
    17:00 : Check in homestay, bersih-bersih dan makan
    20.00 : Acara Bebas (tidur)

    H3
    01.30 : Bangun tidur, prepare
    02.00 : Start menuju Bromo
    04.00 : Hunting sunrise di penanjakan Bromo
    06.30 : Explore Bromo, Kawah, bukit teletubies, pasir berbisik
    09.30 : Kembali ke homestay
    11.30 : Tiba di homestay, bersih-bersih, makan dan persiapan pulang
    13.00: Berangkat ke st. malang (mampir belanja)
    16.00 : sampai di St. Malang N see u next trip WiTh JJ Indonesia

    REGARDS
    - JJ INDONESIA -

    ReplyDelete
  35. hai..u boleh bagi contact number agen tu?. saya try search link www.edelweissiaecotour.com yg u bagi tapi tak boleh lah..teringin nak ke bromo + ijen + malang ni...

    ReplyDelete
  36. Assalamualaikum,,,
    Sila click tautan dibawah :
    http://mtbromosunrisetour.com/

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

TRIP TO KRABI VIA TRAIN

BEST KE SUNGAI CHILLING?